De laatste

14 augustus 2013 - Hangzhou, China

Vandaag verkassen we van Suzhou naar Hangzou. Dat gaat weer met zo'n snelle trein van driehonderd kilometer per uur die daar zo'n twee uur over doet. Op weg naar het station zien we ook wat van het nieuwe Suzhou, want onze chauffeur van vandaag rijdt kilometers om, vinden wij tenminste. We hebben echter tijd genoeg, en zolang Claire nergens op reageert zal het wel zo moeten.
Ze begeleid ons tot we door de incheckpoortjes zijn, en even later zitten we weer comfortabel over China's sporen te zoeven.
In Hangzou worden we opgevangen door Penny, die uitlegt dat ze zelf ook nog even de weg moet zoeken hier omdat het station pas deze maand in gebruik is genomen en het voor haar de eerste keer is dat ze mensen ophaalt van dit station. We zien dat het nog niet af is en dat het groter is dan menig vliegveld!
Met meer dan twintig sporen is dit op een na het grootste van China, maar dit land een beetje kennende zal dat ook niet lang duren....
Penny legt ook uit dat ze gisteren is teruggekomen uit Nairobi, waar ze met haar groep Chinezen drie dagen heeft vastgezeten op het vliegveld omdat er brand was uitgebroken, naar hen werd daar vervolgens niet omgekeken.
Ze is dus niet helemaal fit, maar dat zijn wij eerlijk gezegd ook niet. Dit is onze laatste dag in China, morgen doen we niets anders als naar het vliegveld rijden en van daar naar Nederland terugvliegen.
Hangzou is voor Chinese begrippen een middelmatige stad van zo'n vier miljoen downtown, waar we doorheen rijden op weg naar de lingyin tempel, die aan de andere kant van de stad ligt, voorbij het meer, wat een andere attractie vormt.
Voordat we er zijn varen we eerst nog een stukje over dat meer, heel aangenaam, want het is hier nog steeds heet.
De lingyin tempel geld als de grootste boeddha-tempel in China. Wat we er van kunnen zien is slechts een deel, en dat is maar goed ook want dat complex beslaat uit tientallen hallen, wooncomplexen voor de monniken en studieruimtes, want het is ook een internationaal studiecentrum. We hebben al veel tempels gezien maar deze is echt wel groot. Het boeddhabeeld in de voornaamste hal is meer dan twintig meter hoog en het tafereel met meer dan tweehonderd incarnaties van de boeddha aan de achterkant verbazingwekkend. De tempel zelf wordt afgezoomd door een rots waarvan het verhaal gaat dat de boeddha die helemaal uit India hiernaartoe kwam deze rots zoveel op een berg in India vond lijken dat hij er deze tempel stichtte, maar dat verhaal hebben we hier al vaker gehoord...
Deze tempel is de laatste die we hier in China bezoeken, en het hotel dat we opzoeken is dat ook. Penny maakte ons blij met de mededeling dat het Lily hotel een zwembad heeft, maar bij aankomst blijkt dat aan renovatie toe te zijn. Geeft niets, rond vijven gaan we voor de laatste keer een eetgelegenheid zoeken en genieten voor de laatste keer van rare groentes, paddestoelen, reuzenkikkers (die we net vantevoren ook bij de wallmart in een netje zagen puffen, daar verkopen ze levend vlees en vis) kippevleugeltjes en andere van dat soort lekkernijen.
We maken dan ook voor het laatst nog een avondwandeling door de buurt van het hotel, dat vlak bij het westlake ligt en kunnen vanaf een donker stukje park daar nog net een gedeelte van de show zien die daar in de avond wordt opgevoerd.
Dit zal dan ook het laatste verslag vanuit dit verre land zijn, na deze laatste nacht hier laten we alle Chinezen hier weer aan hun lot over, waarover we ons overigens zonder twijfel geen zorgen hoeven te maken.

Groeten uit het altijd weer o zo laatstelijke Hangzou.

1. Kelly:
    Fijne reis terug!
  2. Globe Reisburo:
    14 augustus 2013
    Een goede terugvlucht gewenst.
  3. Cissy van lierop:
    14 augustus 2013
    goede terugreis voor jullie ,we zullen de reisverhalen missen!!!
  4. Annemie:
    23 augustus 2013
    Mooi hoor......een schitterende reis, van een bijzonder gezelschap. ik hoop er live ook nog zeker iets van te horen. Heb het niet kunnen volgen toen jullie er waren, ook nu, naderhand, is het de moeite waard om alles gelezen te hebben. Bedankt voor het DELEN van de ervaringen.......succes met het ' landen '....