Gitaren

10 augustus 2013 - Shanghai, China

Shanghai is een ijkpunt voor Timo. Hij heeft zich laten voorlichten en weet dus dat er een straat in deze stad is waar zich alle muziekwinkels verzamelen. We weten dat elke gids, dus ook Lisa hier, ideeën heeft over de invulling van het schema van de excursies, en we hebben ons voorgenomen om de middag ook echt vrij te hebben om die muziekwinkels op te zoeken. Dat is allemaal geen probleem, en zoals we zullen zien gaat dat helemaal lukken vandaag. We worden eerst naar het Swan Hotel gebracht, wat helemaal niet zover weg is en waar we ook zo zijn omdat het zaterdagochtend is en nog niet zo druk in het verkeer. Onze kamers zijn al beschikbaar en we kunnen zelfs een ontbijt gebruiken hier. Om negen uur zijn we al weer klaar om het plein van het volk en het stadsplanningsmuseum te gaan bezoeken. Shanghai is van dezelfde orde qua grootte dan Beijing, maar ziet er heel anders uit. Zo op het eerste oog lijkt het veel minder vervuild, compacter, moderner, mondainer ook en meer ingesteld op vreemdelingen. hier geen strenge rechthoekige indeling, veel minder rotzooi en etensstalletjes langs de straten, het lijkt meer op Kanton of Hongkong, die overigens ook aan de kust liggen. Het plein van het volk hebben we zo gezien, voor ons is het niet de moeite om daar een groepsfoto te laten maken, in het stadsplanningsmuseum krijgen we een goed overzicht van waar we terecht gekomen zijn. Shanghai is pas relatief kort de grote stad die we tegenwoordig kennen. Pas sinds de Europeanen hier een eeuw geleden hun grote handelsvertegenwoordigingen gingen bouwen aan de Bund is deze stad uitgegroeid tot het formaat wat we tegenwoordig kennen. De wereldtentoonstelling in 2010 deed de rest en nu valt de pearl tower al bijna weer weg tussen de nog hogere wolkenkrabbers aan de overzijde van de rivier. Lisa wijst ons onderweg op een aantal flats die heel herkenbaar zijn en waarmee je je kunt oriënteren (mooi woord overigens als je bedenkt waar het vandaan komt) en in het museum valt dat allemaal op zijn plaats. Op de tweede etage daar is een enorme maquette gebouwd, die ook nog oplicht ook in het donker en heel driedimensionaal aangeeft hoe deze stad er uit ziet. ook ons hotel en het station vinden we er op terug. Helemaal aan de andere kant ook alle paviljoens van de wereldtentoonstelling, waaronder dat van Nederland door de Eindhovense John Kormeling bedacht en ontworpen. Samen met de kaart waarop ze aangeeft waar de de sites te vinden zijn geeft dat ons een heel adequaat beeld van de stad. We vragen of de chauffeur ons af kan zetten in Jinling road en dat is geen probleem. Vervolgens zeggen we gedag tegen Lisa en de chauffeur en beginnen we de straat af te lopen en de muziekwinkels te overvallen. Het zijn er inderdaad een heleboel, grotere, met veel piano's en vleugels, en ook hele kleine, met net genoeg plaats voor een wandje gitaren. je vind er ook winkels voor violen en allerlei klassieke Chinese instrumenten en we hebben er ook zowaar accordeons gezien. Maar vandaag was natuurlijk Timo's dag en hebben we dus heel veel gitaren gezien en er een aantal uitgeprobeerd. Bij de wat grotere winkels wordt je (we zijn dus met zij vijven) hartelijk ontvangen, zijn ze niet opdringerig en kun je rustig alles uitproberen of inlichtingen vragen. Soms kan het lawaaierig zijn als er een paar gasten wat aan het proberen zijn, maar meestal genieten we met zijn allen van de frisse airco terwijl Timo samen met Erwin zijn hart ophaalt. Na een tijdje loopt hij tegen een Chinese nep-Gretsch aan die hem wel aanstaat (maed in USA, echt waar, zo staat het er in!) en die we na wat afdingen voor nog geen tweehonderd euro met koffer en al mee mogen nemen. Timo's missie is geslaagd, en als we bij een luxe bakker onze lunch uitzoeken en de ijskoffie voor warme cappuccino's mogen inruilen is voor de rest van het gezelschap deze dag ook weer goed. We nemen twee taxi's terug naar het hotel die allebei tegelijkertijd arriveren langs verschillende wegen, halen onze slaap in door een middagdutje, verfrissen ons en gaan dan op stap om onze magen te vullen voor wat nog rest van deze dag. Tegenover ons hotel is een park, waar om deze tijd, een uur of zes op zaterdagavond, luidruchtig wordt ontspannen, een voetbalstadion waar een damesvoetbalclub thuis schijnt te zijn, en over de voetgangersbrug een megalomaan shoppingcenter waar je alles kunt aanschaffen van auto's tot zebraprinttasjes. Wij gaan vandaag voor de Burgerking aldaar, want daar is geen rij en daar hebben ze goed uitziende patatten! De wandeling wordt afgesloten door het traditionele supermarktbezoek (dat super moet je eigenlijk vergeten.....) voor bier, water en andere versnaperingen waarna de avond wederom wordt afgesloten door een gezellig potje kaartspel. Morgen beginnen we vroeg, om het niet te warm te laten worden, en gaan we deze stad vanuit wat andere gezichtspunten verkennen. daarbij hopen we ook op een ontmoeting! Groeten uit het altijd weer o zo muzikale Shanghai.